Hørespill Refleksjon

I dette prosjektet så lagde vi et hørespill! Oppgaven var å velge ut en novelle, og novellen vi valgte var “Eit lite untak”. Det vi måtte gjøre var å lage et manus basert på hva som skjer i novellen, og vi skulle ta opp dialog og lyd effekter.

Dette oppdraget var et gruppearbeid, og jeg var på gruppe med Johannes, Alice, Ole Tobias og Maria. Vi delte opp oppgavene til hver person. Alice hadde ansvar til å finne passende musikk til hørespillet, Maria og Ole Tobias hadde ansvaret for å lage manuset, og jeg og Johannes jobbet med å finne lyd effekter, og vi fant ut hvordan vi kunne ta opp forskjellige lyder. Jeg skisset ned en liste over forskjellige lyder vi kunne bruke i hørespillet. 14741222_877394675728130_249448455_n

Vår metode å fortelle novellen var ganske lik forhold til originalen, siden novellen forteller i “Jeg synsvinkel”, så da hadde vi dialog når moren og datteren snakket med hverandre, og jeg la en liten reverb effekt så du kan forestille deg  at hun tenker inni hodet, istedenfor at hun plutselig snakker med seg selv. Vi brukte også forskjellige lyd effekter som hjelper på å fortelle hva som skjer i novellen, ikke bare igjennom dialog (Eks. Jeg la til en gå lyd effekt som kan indikere at personen skal flytte seg til et område til en annen).

Vi tok opp lyd på forskjellige måter, og det vi gjorde var å ta opp lydeffekter med en lyd opptaker, der vi f.eks tok opp lyd av at vi lukte opp en dør, og da tok vi lyd opptakeren foran døren, og plugget også en mikrofon i lyd opptakeren. Vi tok opp dialogen i lyd studio, der vi hadde de som skulle ta opp lyd (Maria og Alice).

Musikk, miljølyder og lyd effekter er en veldig viktig ting man trenger for å skape en god atmosfære i et hørespill, og det hjelper lytteren til å forestille seg hva som skjer i hørespillet. Visst du vil visualisere at det skjer noe trist, så må du ikke legge på noe glad musikk, da lager du en feil stemning, og da blir ting bare forvirrende. Så det vi gjorde var å finne musikk som hadde en trist tone og atmosfære, og det bygget masse på å visualisere lytteren an noe trist skjer, og det gjør lytteren mer interessert i hørespillet.

Jeg syntes at produksjonen var ganske morsomt! Jeg fikk lært masse nye ting, men jeg fikk mer repetisjon, men det er ikke en dårlig ting! Som jeg nevnte tidligere i refleksjonen, så nevnte jeg jo at vi delte ut forskjellige oppgaver til hvert medlem av gruppen, og det gjør produksjonen mye lettere. Jeg kan si at det var litt stress med at det ofte var kø i lyd studioet, og vi støtte ofte borti tekniske problemer, men vi fikk det til! Vi fikk ikke heller tid til å ta opp alle lydene, så vi brukte noen lyder vi fant på YouTube (De var helt lovlige å bruke). Men ellers så hadde vi et bra samarbeid.

Men for å summere opp alt så kan jeg godt si dette var et lærerikt prosjekt, og jeg syns lyd redigering er veldig moro, og det er en av favoritt tingene mine jeg liker å jobbe med.

 

Leave a Reply

